abonneren
article
Tips

Picozone: maak je eigen tijdschrift

Simpel maar heel zinvol, dat zou de slogan van picozone kunnen zijn.  Leerlingen kunnen met picozone op een heel eenvoudige manier een miniboekje of tijdschrift maken van zestien pagina’s. Deze picozines kunnen uitgeprint worden op het formaat 10,5 bij 10 cm of online bekeken worden met een handige bladerfunctie.

 

Hoe werkt het?


Het voordeel van picozone is dat alles in het Nederlands is en door de beperkte functionaliteiten erg overzichtelijk, vandaar dat het al vanaf groep 3 te gebruiken is. Hieronder volgt een beknopte handleiding voor het gebruik van picozone.

Account aanmaken
Surf hiervoor naar picozone.nl en klik op ‘maak je eigen pico’. Vervolgens krijgt de leerling een inlogscherm, waarbij hij de mogelijkheid krijgt om een account aan te maken door het invullen van een zelf gekozen gebruikersnaam en het opgeven van een e-mailadres. De leerling krijgt  dan een mail met daarin het wachtwoord. Hiermee kan de leerling inloggen.

 

Pico maken


Eenmaal ingelogd klikt de leerling  op ‘maak nieuwe pico’ om te kunnen beginnen [de leerling kan er ook voor kiezen om eerst te klikken op ‘hoe maak je een pico’, hij krijgt dan een demo te zien]. Vervolgens moet hij een titel en invullen en aangeven waar de pico over gaat. Dat laatste is handig omdat goedgekeurde pico’s zichtbaar worden in een overzichtslijst op de website. Dan zien gebruikers in één oogopslag waar de pico over gaat. Klik op ‘ik wil beginnen’, de leerling komt dan terecht op pagina 16 en 1. Voor de leerling is het handig om gewoon met pagina 1 te beginnen en daarna door te gaan met pagina 2 en 3. Op het eind kan hij dan pagina 16 nog aanvullen. De leerling kan bij elke pagina de achtergrondkleur aanpassen, een tekstvlak en/of een afbeeldingen toevoegen en het pico-logo [standaard aanwezig] veranderen of weghalen. Afbeeldingen zijn alleen als .JPEG, .JPG, .GIF of .PDF bestanden te uploaden. Je kunt ook aangeven dat je een dubbele pagina wilt, dan kun je bijvoorbeeld een foto over twee pagina’s spreiden. Let erop dat je steeds hetgeen je aanpast, bevestigt via de rode button. Om naar de volgende of vorige pagina te gaan, klik je met de muis op de rechter- of linker hoek van de onderkant van de pagina. Of je navigeert via het overzicht aan de rechterkant.
De leerling is verplicht om 16 pagina’s te vullen, niet meer of niet minder. Dat is een beperking van de tool. Het is goed om daar de leerling van de voren op te wijzen.

 

Pico delen of uitprinten


Als de 16 pagina’s gevuld zijn, dan verschijnt er een rode button met de tekst ‘maak het pdf bestand’. Dit moet je doen om de pico beschikbaar te maken. Zodra je dit gedaan hebt, kun je ervoor kiezen de pico te delen door hem te mailen naar vrienden, ouders of docent/leerkracht.  U kunt dus aan de leerlingen de opdracht geven om hun pico naar u te mailen. Ook kan de pico gedeeld worden via onder andere Delicious, Symbaloo, Hyves, Twitter of Facebook. Een andere mogelijkheid is om de pico te downloaden als pdf. Die pdf kunt u vervolgens uitprinten om er een boekje van te vouwen. Het is handig om pagina 2 af te drukken op de achterkant van pagina 1 [automatisch komen er acht pico-pagina’s op 1 vel].  U hoeft dan alleen nog te knippen en vouwen. De uitgeprinte pagina’s moet u zowel in de lengte als breedte doorknippen. De vier ‘stukken’ moet u vervolgens vouwen en in de juiste volgorde leggen, nietjes erdoor en klaar is het magazine!
U kunt er ook voor kiezen om gebruik te maken van de ‘embedded code’ die automatisch gegenereerd wordt. U kunt dan de pico’s bijvoorbeeld op de schoolwebsite plaatsen.
Mocht u niet willen dat de gemaakte pico voor iedereen zichtbaar wordt, zet dan het vinkje uit. Het is overigens zo dat alle pico’s eerst gescreend worden voordat ze zichtbaar worden gemaakt in het overzicht. U kunt zich abonneren op de mailinglist, u krijgt dan regelmatig een digitale nieuwsbrief met daarin de meest bijzondere pico’s.
De pico’s die de gebruiker gemaakt heeft, zijn zichtbaar in het linkermenu. Door erop te klikken, opent de pico. Pico’s kunnen vervolgens aangepast worden en wederom worden gedownload of gedeeld. U kunt dus feedback aan leerlingen geven en ze vervolgens vragen om de feedback in hun pico te verwerken.

 

Picozone in de les


De tool lijkt het meest geschikt voor het basisonderwijs en de onderbouw van de middelbare school.  Een aantal suggesties voor het basisonderwijs:

 -Laat leerlingen hun werkstuk in picozone maken. Laat ze eerst eens kijken naar andere pico’s zodat ze een beeld hebben van de mogelijkheden.

 -Maak [met de leerlingen] om de zoveel tijd een pico over waar de klas [thema’s, projecten] mee bezig is geweest. Stuur vervolgens de pico naar ouders via website of mail.

 -Gebruik pico om instructie- of informatieboekjes te maken, bijvoorbeeld rondom het maken van werkstukken, of het houden van spreekbeurten.

 -Zet pico in voor het maken van een leesdossier: laat leerlingen vier favoriete boeken bespreken [vier pagina’s per boek], waarin ze vertellen wat ze ervan vonden, waar het over gaat en wie de hoofdpersonen zijn.  Laat de teksten aanvullen met afbeeldingen. Blader er met de leerlingen doorheen op het digibord, om enthousiasme voor boeken te kweken. Ook leuk rondom de boekenweek.

 -Laat leerlingen hun eigen tijdschrift maken met verschillende rubrieken: roddels, nieuws, het weer, interviewtje. Bekijk met elkaar van te voren een aantal tijdschriften: wat vinden leerlingen leuke tijdschriften, waarom, wat staat erin.

 

Voor het middelbaar onderwijs kan pico ook meerwaarde hebben:

 -Kleine werkstukken in pico-vorm laten maken in de onderbouw voor geschiedenis, maatschappijleer of aardrijkskunde.

 -Laat leerlingen werken aan kennis van land en volk bij de moderne vreemde talen door thematische pico’s te maken over bijvoorbeeld eetcultuur, steden, gewoontes.

 -Gebruik pico bij het mentoraat: laat leerlingen in groepjes van vier samenwerken en zich in een pico voorstellen [4 pagina’s per leerling] als kennismakingsactiviteit. Pico’s kunnen op een digibord of scherm klassikaal bekeken en besproken worden.

 

Alternatief


Naast picozone.nl bestaat er ook de website picozine.com. Deze laatste is Engelstalig en bevat meer reclame. Hierdoor is de site minder geschikt voor het basisonderwijs, maar voor leerlingen in het middelbaar onderwijs kan het juist interessant om ook pico’s te vinden in het Engels [of Duits, Frans]. Voor wat betreft de gebruiksmogelijkheden zijn beide versies gelijk.

 

Picozone.nl

Picozine.com

 

blog comments powered by Disqus