abonneren
article
Nieuws

Leerlingen krijgen niet dezelfde kansen door gebrekkige ICT-kennis leraren

Basisschoolleerkrachten kunnen niet goed genoeg omgaan met technologische hulpmiddelen. Dat vindt Kennisnet. Kinderen lopen daardoor belangrijke kansen mis, volgens adviseur Alfons ten Brummelhuis van Kennisnet.

Ten Brummelhuis adviseert scholen over het gebruik van technologie: "We weten dat leerlingen veel baat hebben bij technologie. Als de leerkrachten de klassieke uitlegmomenten regelmatig afwisselen met bijvoorbeeld filmpjes of opdrachten via een app, zie je dat leerlingen gemotiveerder zijn en beter presteren."

Geen landelijke norm

Leerlingen met dyslexie kunnen bijvoorbeeld veel baat hebben bij software die boeken voorleest. En slimme kinderen kunnen worden uitgedaagd met apps waarmee ze leren programmeren. Toch is er op dit moment geen landelijke norm voor wat leerkrachten zouden moeten weten van technologie.

Ten Brummelhuis vindt dat kwalijk: "Technologie kan voor leerlingen een heel krachtig hulpmiddel zijn. Door daar als leerkracht onvoldoende mee bekend te zijn, of het verkeerd te gebruiken, profiteren sommige leerlingen niet van de mogelijkheden. Dat is kwalijk, want alle leerlingen verdienen dezelfde kansen."

Oefenen is nodig

Opleidingsdocent Gerard Dummer aan de Pabo in Utrecht en Amersfoort, sluit zich aan bij wat Ten Brummelhuis signaleeert. "De kennis die toekomstige leerkrachten moeten hebben van technologie is veel te algemeen geformuleerd", zegt hij. "Bij rekenen of taal staat er heel duidelijk wat leerkrachten moeten kunnen en weten, maar bij technologie niet."

Dat is een flink probleem, vindt Dummer. Het blijkt dat je veel minder geneigd om techniek te gebruiken als je er niet op bent voorbereid. "In het slechtste scenario kent een leerkracht de mogelijkheden van ict niet en kan hij daardoor leerlingen minder goed uitdagen en ondersteunen. Leerkrachten moeten dus kunnen oefenen."

Hoge kosten

Voorzitter Menno Kolk van een actiegroep voor jonge docenten bij de Algemene Onderwijsbond kunnen uitgevers ook helpen. "Het is vaak lastig om de technologie te gebruiken." Ook vindt hij de technologie behoorlijk duur: "Je moet per kind een apparaat aanschaffen, dat al snel 300 euro kost en je na een jaar of vier kan afschrijven." "Daarnaast kost het aansluiten van zo'n apparaat en het materiaal van de uitgever per kind denk ik tussen de 100 en 150 euro per jaar. Dat is een forse extra uitgave. Maar als een school daar geen geld voor heeft of het daar niet aan besteedt, dan blijven er kansen liggen. En dat is zonde."

blog comments powered by Disqus